Od pewnego czasu Google postanowiło karać wszystkich użytkowników, którzy stosują niedozwolone praktyki mające na celu zwiększenie pozycji strony w wyszukiwarce. Wielu wydawców AdSense czy też Ad Exchange robi to nieświadomie, przez co dostają kary w postaci filtrów nałożonych na ich witrynę. Potocznie nazywa się je karami za podwójne kliknięcie. Co to jest? Jak długo trwa? I jakie praktyki stosować, aby ich unikać?

Co to jest kara za podwójne kliknięcia?

Niekiedy Google może wymagać potwierdzenia od użytkownika tego, że kliknął dany link świadomie. W takim przypadku musi on nacisnąć przycisk “odwiedź witrynę”, inaczej nie będzie możliwe przekierowanie go do docelowej witryny. Ma to oczywiście wpływ na CPM wydawcy.

Może się bowiem zdarzyć tak, że użytkownik sieci nie kliknie we wskazany przycisk, przez co nie zostanie przeniesiony na stronę. Wiąże się to oczywiście z przychodami wydawców, które są właśnie uwarunkowane odwiedzaniem www podlinkowanej pod baner reklamowy.

Straty niekiedy mogą być znaczące, jeśli jest to witryna, którą dziennie odwiedzają setki tysięcy osób. Bez powodu jednak Google nie nakłada takich kar. Wielu wydawców nieświadomie wykonuje działania na swojej stronie, które tylko skłaniają algorytmy lub pracowników z Mountain View do stosowania takich ograniczeń.

Jakie są rodzaje kar od Google?

Google chcąc uniknąć nieuczciwej konkurencji wśród wydawców zaczęło stosować kary, które skutecznie zniechęcają ich do stosowania niezgodnych z regulaminem praktyk. W sumie można wyróżnić dwa rodzaje blokad, które oczywiście znikną pod warunkiem spełnienia kilku istotnych czynników.

Jedną z kar jest filtr algorytmiczny, który nie jest łatwy do wykrycia. Dlaczego? To proste! Wydawca otrzymuje go automatycznie, ale nie zostaje przy tym powiadomiony o nałożeniu kary. Sprawdzić to jednak można w bardzo łatwy sposób. Wystarczy dane z Google Analytics nałożyć na dane aktualizacji algorytmów. Jeśli w dniu update’u pojawi się nagły spadek ruchu w witrynie, to największym prawdopodobieństwem tego będzie filtr algorytmiczny.

Drugim rodzaje filtra jest kara ręczna. Jest ona nakładana osobiście przez pracownika Google. Najłatwiej zdiagnozować to będzie poprzez narzędzia dla programistów. W tym celu trzeba sprawdzić zakładkę „ruch związany z wyszukiwaniem”, a następnie „działania ręczne”. Jeśli został wobec wydawcy zastosowany środek zapobiegawczy w postaci filtra ręcznego, to z pewnością ukaże się powiadomienie. Kary ręczne są różnego rodzaju, dlatego należy także dokładnie przeczytać treść informacji w panelu. Najczęstszą przyczyną filtrów jest wykrycie wzorca nienaturalnych kliknięć przychodzących.

Jak długo trwają kary Google?

Czas wychodzenia z filtra może być różny. Wszystko zależy od jego rodzaju. Niekiedy istnieje bardzo duża szansa zdjęcia kary manualnej już przy pierwszej prośbie o rozpatrzenie, gdy zostały spełnione wszystkie warunki poprawy działania strony.

W większości przypadków trwa to jednak nawet kilka miesięcy. Jeśli jest to mała ilość nienaturalnych linków przychodzących, to trwa to krócej. Niektóre strony, poprzez nieumiejętne pozycjonowane, są skazane przez Google na dożywotnią banicję. Wtedy prawdopodobnie jedynym rozwiązaniem będzie założenie nowej strony i żmudny proces poprawnego pozycjonowania.

Dodaj komentarz